понедељак, 31. март 2014.

Hit dijeta: Zaboravite na brojanje kalorija i mršavite

Ne brinite o tome koliko jedete, već šta jedete. Bićete zdraviji i uspećete da se rešite suvišnih kilograma. Neka hrana bude vaš lek, kaže dr Orniš, autor istoimene Orniš dijete.
 
 
 
Orniš dijeta je najnoviji svetski hit. Parola glasi – jedi više i gubi kilograme. Nazvana je po kardiologu dr Dinu Ornišu i zasniva se na konzumiranju nemasne hrane i namirnica biljnog porekla. Dr Orniš je ovom dijetom uspeo da izleči pacijente koji su godinama patili od začepljenja krvnih sudova, a koji su sve do tada zbog svog zdravstvenog problema morali da uzimaju lekove ili su upućivani na operaciju.
– Hipokrat je rekao „neka hrana bude vaš lek“, a ja mislim da se ključ dugovečnosti krije u izbalansiranoj ishrani. Dakle, kada budete prestali da brinete o tome koliko jedete i kad počnete da razmišljate o tome šta jedete, bićete zdraviji i uspećete da se rešite suvišnih kilograma – kaže dr Orniš.
 
Koliko možete da pojedete
Dr Orniš je hranu podelio u tri grupe:
• namirnice koje smete da jedete sve vreme – mahunarke, voće, povrće i žitarice
• hrana koju bi trebalo jesti povremeno – obrano mleko, nemasni jogurt, nemasni sir, nemasna pavlaka, belanca
• hrana koju treba izbegavati – meso, ulje, masline, koštunjavi plodovi, semenke, šećer, alkohol. Ako ne možete da se odreknete mesa, jednom nedeljno pojedite malo pilećeg filea ili ribe.
Najvažnije je, kaže doktor, da jedete češće a manje, jer ćete od ove dijete brzo ogladneti. Međutim, kako vreme bude odmicalo, vaš želudac će se polako navići na manje količine hrane, pa ćete se brže zasititi.
Bilo bi dobro da se ovog režima ishrane pridržavate mesec dana i da nakon toga posetite svog lekara kako biste proverili uticaj dijete na vaše zdravlje. Što se tiče vežbanja, bilo bi dobro da tri puta nedeljno prelazite po četiri kilometra. Ako se budete držali plana ishrane dr Orniša, više nećete morati da brojite kalorije, a sigurno ćete ih unositi deset odsto manje nego obično.

Kako deluje
Kod drugih dijeta u početku se gubi mnogo više kilograma, a onda skala počinje sve sporije da se pomera. Kod Orniš dijete metabolizam se ubrzava odmah, pa je gubitak kilograma konstantan.
Inače, većina američkih lekara odobrava ovu dijetu prvenstveno kao zdrav režim ishrane koji može da predupredi mnoge srčane tegobe, bolesti krvnih sudova i karcinom i koji dijabetes i hipertenziju lakše drži pod kontrolom.
S obzirom na to da ne postoji ograničenje po pitanju količine i vrsta namirnica, svako od nas sam pravi plan ishrane, a mi vam nudimo primer trodnevnog jelovnika.

Trodnevni meni
I DAN
Doručak
Žitarice s nemasnim jogurtom i sveže ceđeni sok od pomorandže
Užina
Voće po izboru
Ručak
Pečeni krompir u ljusci s namazom od nemasnog sira i spanaća, zelena salata
Užina
Sveže voće po izboru ili šaka sušenog voća
Večera
Prepečeni integralni tost, salata od paradajza i bosiljka

II DAN
Doručak
Palenta s nemasnim sirom i jogurtom
Užina
Voće po izboru
Ručak
Ćuftice od povrća, integralni hleb, salata po izboru
Užina
Sveže voće po izboru ili šaka sušenog voća
Večera
Integralna testenina, sos od povrća
 
 

III DAN
Doručak
Omlet od tri belanceta, nemasno mleko, integralni tost
Užina
Voće po izboru
Ručak
Supa od povrća, rižoto od integralnog pirinča i pečuraka, salata po izboru
Užina
Sveže voće po izboru ili šaka sušenog voća
Večera
Krekeri od integralnih žitarica, nemasni jogurt
 
Jedite koliko hoćete
Mahunarke, testenina od integralnog brašna, palenta, kukuruz, pšenica, ječam, zob, lan, proso, heljda, suvo voće, soja, tofu, sirće, banane, krompir, brokoli, kupus, beli luk, crni luk, zelena salata, sveži začini, laneno ulje, svi nemasni mlečni proizvodi, smrznuto povrće, smrznuto voće, vegetarijanske ćuftice, krekeri od integralnih žitarica, krekeri od pirinča, kokice bez ulja

 Izvor http://zena.blic.rs/

петак, 28. март 2014.

Amaranth - na vrhu piramide zdravih žitarica

Iako je manje poznat među žitaricama, riječ je o šampionu među istima. Nešto kao kad recimo polunepoznat tip postavi svjetski rekord na 100 metara. Niste još čuli za njega ali počinjete istraživati i skužite da je u treningu al' ono...oduvijek. Tako je i s amaranthom. Ta je žitarica bila još na stolu Inka i Asteka (ili poslužena na kamenu, nismo sigurni). Smatrali su ga svetom biljkom i pripisivali mu čudotvorna svojstva. Kako smo danas ipak nešto evoluirali, volimo znati koja su to svojstva i o čemu se točno radi.
E pa dragi naši, riječ je o nutritivno najbogatijoj žitarici okruglastog oblika nalik prosu. Ono što ga razlikuje od svih ostalih jest to da je njegova „nutritivna bomba“ smještena u unutrašnjosti zrna, a ne u ovojnici. Ima jedna izreka za koju smo sigurni da ste ju bar jednom u životu upotrijebili koja kaže „sitan ali dinamitan“ što zasigurno vrijedi i u ovom slučaju.

Amaranth
Z
a razliku od ostalih žitarica, amaranth obiluje esencijalnim masnim kiselinama – linoleinskom i linoletskom kiselinom. Za sve koji nisu na „ti“ sa spomenutim pojmovima, jedino što morate znati je da ove dvije dame pridonose odličnoj formi organizma zbog čega je amaranth neizostavna namirnica na jelovniku svakog sportaša.
Kad sve zbrojimo – proteine odnosno aminokiseline (čak 15.3g na 100g), magnezij, željezo, kalcij, fosfor, bakar, mangan, vitamine A, B6, K i C, izbacimo gluten (jer ga nema), ne treba čuditi zašto ga ljudi grabe s polica. Za one koji se još nisu upecali, bacamo dodatnu udicu. Naime, amaranth sadrži gotovo dvaput više kalcija od mlijeka i triput više vlakana od pšenice.
Ljeto je tu. Idete vi na dijetu, ako već niste. No problem. Amaranthom do vitke linije - to je naša parola. Zbog već spomenutog sastava, ova žitarica vam uvelike može pomoći kod redukcijskih dijeta obzirom da sadrži visoku razinu proteina ali i lizina odnosno esencijalne aminokiseline koja pridonosi dotoku energije i izdržljivosti organizama. Što to konkretno znači? Ukoliko u obrok uključite amaranth, nećete osjećati glad ni pad energije neko vrijeme poradi dugog i sporog otpuštanja inzulina u krvi. Nema bojazni da ćete zaviriti u frižider nakon pola sata i ubaciti još nešto u kljun.

Amaranth u službi zdravlja

Kao prvo moramo reći da je amaranth namijenjen zaista svima. Preporuča se njegova konzumacija od najranije dobi obzirom da djecu u razvoju čini otpornima na infekcije. Obiluje folnom kiselinom što ga čini poželjnom namirnicom za trudnice.
Potiče zdravlje reproduktivnog sustava te dokazano snižava rizik od oštećenja mozga i neuralne cijevi kod novorođenčadi za čak 75 posto. Ako ga konzumirate redovito, učinit ćete puno za smanjenje lošeg kolesterola i rizika od kardiovaskularnih bolesti. Pomaže kod anemije i pothranjenosti te normalizacije krvnog tlaka, poboljšava probavu te jača koštani sustav i imunitet općenito.

Amaranth u kuhinji

Većinom se konzumira kao žitarica te se sjemenke mogu kuhati, koristiti za proizvodnju ulja, žitnih pahuljica i brašna. Ako ste tip koji konzumira žitarice u doručku, najjednostavnije spravljanje amarantha je ono s mlijekom poput pahuljica ili ga možete jesti kao kašu te kombinirati s drugim žitaricama.

Amaranth

Ako jedete kašu, amaranth ćete normalno kuhati i to na laganoj vatri kojih pola sata i pritom ne brinuti jer će većina hranjivih tvari ostati sačuvana obzirom da se nalaze u jezgri, a ne u ovojnici.
Za ljubitelje popodnevne kaše preporučamo kuhani amaranth u kombinaciji s povrćem i mahunarkama. Možete ih dodati u variva, razne umake ili pak salate.

Amaranth

Prelazimo na sladokusce koje će jamačno obradovati vijest da se amaranth ili njegovo brašno može koristiti i u kolačima a mi vam savjetujemo kombinaciju s kokosom, vanilijom ili rogačem. Dolazi večer, vi gledate film i baš vam se jedu kokice. Bi, ne bi, bi, ali ne bi smjeli... Dobra vijest. Spravite kokice od zrna amarantha koje kao i ove kukuruzne samo ispečete na vrućoj tavi.
Kao što vidite, amaranth je baš poput crnih cipela, paše uz sve. :)

Izvor  Fitness.com.hr

AMARANTH – „BOŽANSTVENA“ ŽITARICA ZA VITKU LINIJU

Amaranth je manje poznat od svojih ostalih "žitaričnih rođaka" , no radi se o jednoj od najstarijih poznatih žitarica. U kulturi Inka i Asteka amaranth je zauzimao posebno mjesto u prehrani. Smatran je „svetom“ biljkom, vjerovalo se da ima čudotvorna svojstva i nazivao  se "hrana za bogove". Zanimljivo je da se prije 7000 godina amaranth najviše koristio u Americi i to na području današnje Kalifornije i Arizone. No danas kada smo sve svjesniji  važnosti konzumiranja cjelovite i organske hrane, amaranth je ponovno stekao slavu kao jedna od nutritivno najbogatijih i najkompletnijih žitarica koju je poželjno uvrstiti u svakodnevni jelovnik.
Bogat aminokiselinama i ne sadrži gluten
Iako je izgledom vrlo sitan, okruglast, nalik prosu amaranth je pravi "div" kada je riječ o hranjivim tvarima. Za razliku od svih ostalih žitarica, amaranth je bogat esencijalnim masnim kiselinama – linoleinskom i linoletskom koje pridonose odličnoj formi organizma. Zbog ovih karakteristika izuzetno je popularan kod sportaša,  koji žele na zdraviji način pridonijeti razvoju  mišićne mase. Sportaši koji dolaze u bio&bio rado biraju upravo amaranth koji zbog bogatstva  proteina  (15.3g/100g) i iznenađujućih količine aminokiselina – sve su to važni elementi koji aktivno sudjeluju u oblikovanju mišića.  Amaranth je  lako je probavljiv, a pravi je mali rudnik minerala: magnezija, željeza i kalcija. Zbog toga bi ga svakako preporučili trudnicama i djeci. Amaranth ne sadrži gluten, što je važno svima koje ga u prehrani žele ili moraju izbjegavati.

Amaranthom do vitke linije
Sve se više otkriva važnost uključivanja žitarica u svakodnevne obroke, u svrhu posizanja i održavanja vitke linije. Amaranth zbog svog izuzetnog sastava može pomoći kod redukcijskih dijeta. Sadrži visoku razinu proteina i lizina. Lizin je esencijalna aminokiselina koja pridonosi dotoku energije i izdržljivosti u organizam. Inke i Azteci bili su itekako svjesni izvanrednih energetskih vrijednosti amarantha, pa su ga konzumirali glasnici koji su morali pretrčati velike udaljenosti kako bi prenosili vijesti.  Pojedemo li obrok s amaranthom, dugo nećemo osjećati glad, potrebu za međuobrocima ili pad energije, radi dugog  i sporog otpuštanja inzulina u krvi.

Doručak šampiona
Doručak je doista najvažniji obrok, a pogotovo dobiva na važnosti ukoliko se želimo riješiti suvišnih kilograma.
Amaranth je idealan doručak – za samo kuhanje potrebno je tek 30  minuta, a kao i svaka žitarica može stajati dan-dva u hladnjaku. U tom slučaju dovoljno ga je ujutro tek doraditi uz dodatak, recimo zobenog mlijeka. U bio&bio trgovinama u ponudi imamo Oatly zobeno mlijeko koje je savršen par amaranthu.
Zobeno mlijeko sadrži mnogo korisnih minerala i elemenata u tragovima, proteina, folne kiseline, nezasićenih masnih kiselina, antioksidanata i vitamina. Prepuna je vlakana koja stimuliraju rad trbuha i crijeva, beta-glukana koji pomažu snižavanju kolesterola i vlakana koja reguliraju razinu šećera u krvi.
Također ima sjajnu osobinu da pruža osjećaj sitosti a da se pritom u organizam ne unaša previše kalorija, ugljikohidrata ili masnoća, što će zasigurno zanimati sve koji paze na liniju.

 Izvor http://www.biobio.hr/blog/amaranth-bozanstvena-zitarica-za-vitku-liniju/?partID=1452